تاریخچه واگذاری

در طول تاریخ مدرن اقتصادی، واحدهای تولیدی و تجاری ، خصوصی و عمومی بنا به ضرورت زمانی و چگونگی مراحل توسعه اقتصادی در کنار یکدیگر شکل گرفته و تکامل یافته اند. به طور یقین وجود واحدهای خصوصی در مصنوعات ، تجارت و خدمات یکی از مشخصه های تمدن بشری است. واگذاری شرکتهای دولتی سیاستی است که به جهت افزایش میزان کارایی و ارزش واحد های تجاری در طول دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ در سطح وسیعی در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه به اجر درآمد.

  1. این عوامل باعث شد تا دولت های کشورهای مختلف در جهت واگذاری شرکت های دولتی اقدام کنند. بدین منظور دولت ها با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و همچنین وضعیت شرکت ها از روشهایی همچون عرضه عمومی سهام، فروش مستقیم ، واگذاری به مدیران و کارکنان، فروش دارایی های شرکت یا قراردادهای مدیریتی و اجاره در جهت واگذاری شرکت ها استفاده کنند.
  2. با نگاهی گذرا به مراحل واگذاری در اکثر کشورها ، می توان به روشنی فهمید که همه کشورها قبل از واگذاری زمینه های لازم برای موفقیت این امر را مهیا میکردند. قبل از اقدام برای واگذاری ، تجدید ساختار شرکت ها از لحاظ مالی و مدیریتی انجام شده ، اهداف غیراقتصادی حذف و پیش‌بینی‌های لازم برای مشکلات اشتغال درنظر گرفته میشد، قانونگذاری لازم برای تسهیل در امر واگذاری وضع و تعهد کامل سیاسی از طرف دولت به منظور حمایتهای لازم از بخش خصوصی داده شده است.
  3. تاریخچه واگذاری ها در ایران را می توان از اواخر دوره مشروطه مورد بررسی قرارداد اما به شکل جدی و نظام مند در ایران از سال ۱۳۸۵ در قالب سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ، سیاست‌های واگذاری بنگاه‌های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی و تعاونی ابلاغ شد. همچنین در ادامه در سال ۱۳۹۴ ماده ۱۶ و ۱۷ موانع رفع تولید در این راستا تاکید گردید.
  4. هدف از اجرای قوانین پیش گفته شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی، گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به ‌منظور تأمین عدالت اجتماعی، ارتقای کارایی بنگاه‌ های اقتصادی و بهره‌وری منابع مادی و انسانی و فناوری ، افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی ، افزایش سهم بخش‌های خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی ، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیت‌های اقتصادی، افزایش سطح عمومی اشتغال و تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و بهبود درآمد خانوارها عنوان شده است